Marketing pre reštauráciu

05.09.2019

Ako uviesť reštauráciu na trh.

Marketing a značka reštaurácie sú dve základné zložky úspechu. Aj keď už máte úspešný business, stále potrebujete pre svoju reštauráciu riadny marketing. Reštaurátori sa často zameriavajú iba na predaj a zabudnú na to ako stále zaujať a udržať zákazníkov. Potrebujete marketing, pretože udržať si starého zákazníka je o 70% lacnejšie ako prilákať nového. V tomto článku sa dozviete, ako lepšie osloviť a udržať zákazníkov.

Keď hovoríte o stratégiách marketingu reštaurácií ako celku, mali by ste určiť najlepšie kanály propagácie, online aj offline, a pre každú z nich definovať jasné plány. Hlavné kanály marketingu sú:

  • Platená reklama
  • Sociálne médiá
  • E-mail a SMS marketing
  • Akcie a účasť na akciách (hosting)
  • Online branding (budovanie značky)
  • Pripojenie k platformám

Aj keď je dôležité mať pre každý z týchto kanálov samostatný kalendár, mali by ste vedieť, že krížová propagácia v rámci marketingových kanálov je nevyhnutná pre úspech vášho marketingového úsilia v reštauráciách. Tento článok bude slúžiť ako príručka marketingu reštaurácie, ktorú môžete implementovať vo svojej reštaurácii práve teraz.

Stratégie marketingu s cieľom prilákať a udržať zákazníkov

Jednou z najdiskutovanejších tém v reštauračnom sektore je spôsob predaja. S obrovskou konkurenciou a ktorá prijíma podobnú marketingovú stratégiu sa vplyv propagácie reštaurácie oslabuje. 

Klasické reklamné stratégie dosahujú lepšie výsledky, keď krížovo propagujete a používate správnu technológiu. Teraz sa však môžete opýtať, aké sú tieto klasické alebo tradičné marketingové stratégie na prilákanie a udržanie zákazníkov reštaurácií. 

Tradičný reštauračný marketing zahŕňa

  • Billboardy
  • Reklama v novinách
  • Rozhlasové a televízne reklamy
  • Odporúčania zákazníkov
  • Reklama v zlatých stránkach
  • Reklamy, články a letáky v časopisoch
  • Tlačové správy pre médiá zamerané na propagáciu udalostí

Niekedy je vhodná tradičná reklama, najmä na oslovenie starších zákazníkov, ktorí nemusia používať počítače alebo iné moderné technológie. Reklama občas vytvára dobrý obchodný postup, ale väčšina reštaurácií obmedzuje svoju tradičnú reklamu na asi 20 percent svojich rozpočtov.

Nižšie uvádzame rôzne stratégie online a offline marketingu reštaurácií, ktoré priťahujú a udržujú zákazníkov.


1. Platená reklama

Existuje niekoľko spôsobov, ako môžete ako majiteľ použiť na predaj svojej reštaurácie. Avšak jednoduché využívanie týchto stratégií nestačí, musíte si najať koordinátora, ktorý zvládne tieto alternatívne predaje a spôsoby marketingu, aby ste zvýšili počet rezervácií, ktoré zvýšia celkový zisk.

Platená reklama funguje jednoducho; ak do marketingu investujete "x" sumu, dostanete "y" sumu z hľadiska výnosov. Napríklad, keď získate brožúry distribuované vo vašom okolí, môžete očakávať zvýšenie predaja za tento konkrétny týždeň. Z tohto dôvodu by ste mali v ideálnom prípade prideliť nejaký rozpočet na vaše iniciatívy v oblasti marketingu.

Niektoré z reklamných a marketingových techník, ktoré môžete efektívne využiť, sú:

(1) Distribučné letáky a brožúry

Existuje mnoho spôsobov, ako môžete priamo predávať svojim potenciálnym zákazníkom, napríklad distribuovať letáky a brožúry pre nadchádzajúce udalosti vo vašej reštaurácii, pre akékoľvek zmeny v jedálnom lístku alebo špeciálne ponuky, ktoré bude vaša reštaurácia poskytovať v ktorýkoľvek špeciálny / sviatočný deň alebo v prípade nejakého festivalu. S distribúciou letákov môžete robiť rôznymi spôsobmi, buď môžete nechať personál pred reštauráciou, ktorý by tieto letáky distribuoval ľuďom, ktorí prechádzajú okolo, alebo môžete zverejniť akékoľvek udalosti v novinách a časopisoch s cieľom osloviť čo najviac ľudí. Okrem týchto môžete tieto letáky odovzdať aj zákazníkom, ktorí po príjemnom jedle opustia vašu reštauráciu s úmyslom vrátiť sa v deň konania nejakej akcie. K letáku môžete mať aj nejaké zľavové kupóny. Tým sa zabezpečí, že sa váš brožúrka nevyhodí ako sto ďalších letákov v reštaurácii. Zároveň sa tým zvýši pravdepodobnosť, že ľudia prídu do vašej reštaurácie, pretože teraz budú mať ďalší dôvod na návštevu.

(2) Rozhlasová reklama

Masová reklama bezpochyby zvyšuje vašu viditeľnosť ako značky. Funguje to dobre, ak ste známa značka alebo máte reťazec reštaurácií a zavádzate novú položku do svojho jedálneho lístka alebo ponúkate zľavy.

Na vysielanie alebo pokrytie udalosti by ste mali zapojiť aj miestne rozhlasové alebo televízne stanice. Rozhlasové zmienky sú výrazne lacnejšie ako televízna reklama a pomôžu vám zacieliť na miestnu zákaznícku základňu.

(3) Tabule a displeje

Klasický jedálny lístok je stále účinný pri propagácii denných špecialít. Môžete použiť veľkú tabuľu pred reštauráciou a popísať denné špeciality. Ešte efektívnejším spôsobom interného predaja je, že môžete umiestniť na každý stôl v reštaurácii malé brožúry pozostávajúce zo špeciálnych ponúk alebo iných špeciálnych akcií, aby ste prilákali nových a zachovali si existujúcich zákazníkov.

Svojim zákazníkom môžete posielať prispôsobené reklamné správy, propagovať špeciality, inzerovať udalosti a krížovo propagovať svoje webové stránky a digitálnu reklamu.

Grafické tabule fungujú veľmi dobre na prilákanie zákazníkov. Ak väčšina zákazníckej základne reštaurácie pochádza z okruhu 10 km , strategické tabule umiestnené v blízkosti a na blízkych miestach dokážu upútať pozornosť zákazníkov.


2. Sociálne médiá

V ére internetu si všetci uvedomujú silu a výhody používania platforiem sociálnych sietí na predaj vašej reštaurácie. Obrovskú zákaznícku základňu môžete dosiahnuť prostredníctvom služieb Facebook, Instagram, Twitter a podobne. V ideálnom prípade by ste mali mať kalendár pre sociálnych siete, kde plánujete príspevky, dátum a čas príspevkov a takisto je tiež dôležité merať výsledok. 

Nižšie je uvedených niekoľko účinných spôsobov, ktorými môžete ovládať marketingovú hru prostredníctvom rôznych kanálov sociálnych sietí.

(1) Facebook

9 z 10 majiteľov reštaurácie súhlasí s tým, že Facebook je najúčinnejšou platformou marketingu sociálnych sietí na oslovenie nových zákazníkov a tiež na zapojenie existujúcich zákazníkov do opakovanej návštevy. Interaktívna stránka Facebook robí zázraky pre vaše podnikanie.

Zvyšovanie organickej angažovanosti na Facebooku sa každým dňom zhoršuje, pretože Facebook výrazne znížil organický dosah stránok Facebooku. Je to tak preto, že už nechce obchodníkom dať voľný dosah. Algoritmus sa stále vylepšuje a organický dosah sa zredukuje na najkoncentrovanejšie publikum, aby propagoval reklamy na Facebooku a vylepšoval príspevky. Tieto tipy však môžete vyskúšať na udržanie zdravej organickej premávky na Facebookovej stránke vašej reštaurácie.

  • Prvá vec, ktorú musíte urobiť, je vytvorenie Facebookovej stránky a jej uverejňovanie. Môžete uverejňovať recepty alebo tipy na varenie od svojho šéfkuchára alebo propagovať kulinárske správy online, aby ste si vybudovali reputáciu svojej reštaurácie. Získate lepšie odkazy, bezplatnú reklamu a povesť odborníkov, ktorí presvedčia podniky a spotrebiteľov, aby vyhľadali práve vašu radu o stravovacích podujatiach, varení, plánovaní jedál a ďalších záležitostiach.
  • Mali by ste tiež propagovať udalosti, ktoré sa konajú vo vašej reštaurácii. Nezabudnite vytvoriť udalosť na svojej stránke Facebook, zdieľať a pozvať na udalosť čo najviac ľudí. Toto je tiež dôležité, pretože vytvára medzi ľuďmi zvedavosť a núti ich tešiť sa na ďalšiu udalosť! 
  • Na Facebooku môžete tiež spustiť kampane a súťaže, aby ste prilákali a udržali zákazníkov. Môžete napríklad požiadať svojich zákazníkov o selfie spolu s ich obľúbeným jedlom a aby uverejnili a označili v príspevku vašu reštauráciu. 
  • Je známe, že cielené reklamy na Facebooku prinášajú veľa výsledkov, najmä v prípade novej reštaurácie. Svoje cieľové publikum si môžete zvoliť tak, aby sa vaša reklama zobrazovala na základe ich veku, pohlavia, záujmov atď. 

(2) Instagram

Instagram je najlepšia platforma sociálnych sietí, ktorá láka zákazníkov na delikátne obrázky a videá z vášho jedla. Musíte uverejňovať príspevky, aby ste zostali v obehu svojich sledovateľov. Je tiež dôležité používať správne hashtagy spolu s vašimi príspevkami, aby vás ľudia lepšie vedeli nájsť. 

Dobrým nápadom je najať profesionálneho fotografa, ktorý bude fotografovať kvalitné jedlá a tiež interiérové ​​vybavenie vašej reštaurácie. Odporúča sa tiež uverejňovať obsah generovaný používateľmi prostredníctvom aplikácie Repost; Ak niektorý z vašich zákazníkov alebo sledovateľov zverejňuje obrázky vašej reštaurácie na Instagrame, môžete ich jednoducho zdieľať na svojej stránke a poďakovať im za prejavený záujem. Okrem toho môžete na stránkach Instagram použiť značky hashtag na zvýšenie vašej viditeľnosti. Musíte vytvoriť hashtag jedinečný pre vašu reštauráciu. Získate tak na Instagrame jednoznačnú identitu a to bude dobre fungovať pre vašu značku.

(3) Twitter

Twitter poskytuje vynikajúcu platformu na prevádzkovanie kampaní. Vyberte napríklad hashtag, ktorý zodpovedá vašej reštaurácii, napríklad #magnolirestaurant , a vyzve zákazníkov, aby urobili fotografie svojho jedla a použitia tohto hashtagu. 

Bohužiaľ na Slovensku Twitter nie je až taký populárny, tak ako inde v zahraničí, čo znamená, že je tam menej ľudí pre zviditeľnenie vašej reštaurácie. 


Vaši zákazníci na internete nemôžu cítiť ani ochutnať vaše jedlo, preto im dajte ďalšiu najlepšiu vec. Fotografie a videá môžu ukázať, ako vaše jedlo vyzerá, a zachytiť vašich zákazníkov, zatiaľ čo si jedlo a atmosféru užívajú. Môžete dokonca uverejňovať materiály v reálnom čase počas špeciálnych akcií, aby ste prilákali sledovateľov. Zvážte najatie nejakého komika, herca alebo známu osobu, ktorá by hostila krátke video a zapojila široké publikum. Môžete tiež ponúknuť ukážky varenia, recepty a pohľady zo zákulisia, aby ste zaujali zákazníkov. Prejdite naživo na platformách sociálnych sietí vždy, keď sa vo vašej reštaurácii vyskytnú nejaké udalosti. Nahrávanie týchto videí na sociálne siete vám pomôže posilniť vašu marketingovú stratégiu, pretože budete môcť upútať pozornosť veľkého počtu potenciálnych zákazníkov.


3. E-mail a SMS marketing

E-maily a SMS sú jedným z najúčinnejších spôsobov, ako osloviť svojich existujúcich zákazníkov, ak máte aktualizované svoje kontaktné informácie. SMS má zvyčajne vysokú mieru otvorenia ako e-maily; Na druhej strane vám e-maily poskytujú kreatívnu slobodu zahrnúť do svojich e-mailov čo najviac textu a obrázkov a urobiť ich čo najpútavejšie. E-mailový marketing je obzvlášť efektívny, pokiaľ ide o starostlivosť o zákazníkov.

Pri vytváraní kampane SMS nezabudnite do textu kópie SMS zahrnúť jasnú výzvu na akciu; ako napríklad Objednať teraz! a odkaz na vaše online objednávanie a telefónne číslo. 

S e-mailovým marketingom pre svoju reštauráciu môžete urobiť omnoho viac. Okrem pravidelných ponúk a zliav, môžete poslať aj newsletter, ktorý hovorí o dôležitejších podujatiach alebo akciách.

4. Akcie a účasť na akciách (hosting) 

Vo vašej komunite sa vždy niečo deje a účasťou na podujatiach a oslavách môžete získať veľkú propagačnú podporu. Nápady siahajú od predaja potravín na veľtrhoch a festivaloch až po sponzorovanie pretekov, maratónov a charitatívnych zbierok. Organizátorom môžete ponúknuť bezplatný priestor na schôdzky. Potravinové festivaly môžu byť tiež použité ako vynikajúca marketingová stratégia na zobrazovanie vašich najlepších dodávateľov. Sú skvelým miestom na priame spojenie s vašimi potenciálnymi zákazníkmi a tiež na získanie vzoriek vašich jedál.

Vy ako majiteľ reštaurácie môžete vo svojej reštaurácii vytvoriť aj svoje špeciálne akcie, ako sú propagácie dovolenky a ochutnávky jedál, vína a piva . Usporiadajte jednotlivú párty alebo tancovanie. Na tieto udalosti môžete spúšťať reklamy v digitálnej, tradičnej a internej inzercii. Vyskúšajte tieto nápady na udalosti, ktoré určite oživia pomalé noci vo vašej reštaurácii.


5. Online branding  (budovanie značky) 

Udržiavanie dobrej povesti a značky vašej reštaurácie online je dôležité. Online marketing a branding sú v podstate o posolstve, ktoré posielate svojim zákazníkom pri vyhľadávaní vašej reštaurácie na internete.

(1) Webová stránka

Hlavnou smernicou pre efektívnu digitálnu reklamu je vybudovanie domácej základne alebo webovej stránky. Všetko, čo robíte online, sa napokon pripája k vašim stránkam, takže prioritou by malo byť získanie a udržiavanie atraktívneho, informatívneho a pohotového webu. Váš web môže byť najsilnejším marketingovým nástrojom. Udalosti vašich reštaurácií musia byť pravidelne aktualizované aj na webovej stránke. Napríklad akékoľvek zmeny v jedálnom lístku, akékoľvek udalosti a niektoré ponuky, že vaša reštaurácia bude zavretá v konkrétny deň. Takéto veci sa musia výslovne uviesť na vašom webe, čo vám pomôže viac komunikovať s vašimi zákazníkmi poprípade osloviť čo najviac potencionálnych zákazníkov.

(2) Online recenzie

Najčastejšie je pre zákazníkov vyhľadávať recenzie v reštauráciách pred príchodom alebo pred objednaním jedla alebo pred objednaním donáškovej služby. Zatiaľ čo uvedenie vašej reštaurácie na obľúbených stránkach vám poskytne požadovanú viditeľnosť, pozitívne recenzie a spätná väzba od existujúcich zákazníkov významne ovplyvnia potenciálnych hostí. Je tiež dôležité, ako zaobchádzate s pozitívnymi a negatívnymi recenziami. V ideálnom prípade by ste mali mať určenú a vyškolenú osobu, ktorá by na recenzie mala odpovedať elegantne.

(3) Blogovanie

Ďalšou skvelou stratégiou pre marketing je spustenie blogu na vašom webe, ktorý vám umožní propagovať vaše jedlo, kuchyňu a povesť. Viac ľudí používa internet na nájdenie reštaurácií, prečítanie recenzií, objednanie online a rezervácie. Blog môže dramaticky posilniť vašu digitálnu reputáciu, hodnotenie SEO a schopnosť vytvárať databázu pre informačné bulletiny, digitálny marketing a e-mailové kampane. Čím silnejší je dojem, ktorý vaše webové stránky vytvárajú, tým väčšiu publicitu získate z mediálnych sietí a stránok s recenziami. Z vášho blogu môžete získať ešte viac reputácie publikovaním príspevkov, poskytnutím cenných tipov a zverejňovaním aktuálnych trendov.


Zdieľanie informácií s vašimi fanúšikmi o vašich zamestnancoch, vyznamenaniach, oceneniach zvyšuje morálku a zvyšuje vašu online reputáciu.
Môžete nájsť a zapojiť blogerov, ktorý sa zaoberajú kvalitou jedla a servisu a ponúknuť im bezplatný obed alebo večeru, ak v obsahu uvedú vašu reštauráciu.


Blogeri majú nad svojimi čitateľmi určitý stupeň velenia a ak bloger s jedlom má rád reštauráciu, jeho fanúšikovia si ju určite raz prídu pozrieť. Blogovanie o jedle sa stalo takým hitom, že je dnes životaschopným zamestnaním a blogeri trávia hodiny vytváraním kvalitného obsahu a skúseností pre svojich sledovateľov aj pre reštaurácie. Zapojte blogerov, aby ste rozšírili svoju prítomnosť na sociálnych sieťach a dosiahli realizovateľné výsledky pre svoje marketingové úsilie.


6. Pripojenie k platformám

Iba založenie reštaurácie nestačí, musíte zviditeľniť svoju reštauráciu pre všetkých zúčastnených. Jedným z jemných spôsobov marketingu je zapojiť svoju reštauráciu do rôznych platforiem, ako sú TripAdvisor, Bistro.sk, online donášky a podobne. Pritom nielen zvýšite dosah svojej reštaurácie, ale vytvárate tiež možnosť získať širokú škálu nových zákazníkov.

Michal Laurinc