Chyby v jedálnom lístku

15.09.2019

Správne navrhnutý jedálny lístok môže neustále zvyšovať zisky pre Vašu reštauráciu.


Pre reštauráciu je jedálny lístok najúčinnejším komunikačným nástrojom. Dokáže nielen prilákať hostí do Vašej reštaurácie a zobraziť Vašu ponuku jedál, ale tiež posilňuje koncept Vašej značky a Vašu osobnosť. Aby to však bolo efektívne, musí byť navrhnutý konkrétnym spôsobom.

Táto jednoduchá brožúra má, bohužiaľ, veľa priestoru pre chyby, ktoré mnohí reštaurátori často prehliadajú.

1. Zlá kategorizácia jedál

Správna kategorizácia ponúkaných jedál je jedným z najzákladnejších pravidiel, ale často sa ignoruje. Dizajn Vášho jedálneho lístka by mal byť navrhnutý tak, aby boli jednotlivé položky uvedené v jasných skupinách. Poradie kategórií je tiež dôležité. Predjedlá, polievky, jedlá z hydiny, jedlá z hovädziny, hamburgery, pizze, dezerty atď., by mali byť spolu a podľa poradia podávania. Napríklad hlavné jedlá alebo špeciality by nemali byť uvedené pred polievkami a predjedlami, pretože hostia si môžu objednať len hlavný chod a predjedlá ignorovať. Dobrým postupom, ktorý by sa mal dodržiavať , je uvádzať aj vegetariánske a nevegetariánske jedlá na samostatných stránkach.

2. Príliš veľa položiek

Veľké a komplexné menu a naopak malé kompaktné menu v reštaurácii majú svoje výhody a nevýhody. Aj keď môžete mať pocit, že komplexné menu vyvolá dojem rozmanitosti a objemu, môže to poškodiť Váš predaj. Dizajn jedálneho lístka by mal byť taký, aby ste mohli dlhšie kategórie deliť na ďalšie podkategórie, ako je napríklad bravčové mäso, hydina, hovädzie mäso atď.

Hostia sa dlhšie rozhodujú, čo chcú, a to z dôvodu množstva dostupných možností - predlžuje sa tým čas potrebný pri stole a nakoniec obslúžite a uspokojíte menej zákazníkov. Veľké menu tiež častejšie zmätie ľudí, pretože sa nedokážu rozhodnúť, čo robíte/varíte najlepšie, a preto volia najmenej ziskové položky.

V jednej nemenovanej reštaurácii pri Bratislave je jedálny lístok ktorý pozostáva z viac ako 80 strán.

3. V ponuke sa neuskutočňujú žiadne zmeny

Najlepšie reštaurácie sú tie, v ktorých sa jedálny lístok mení a ponuka neostáva stále tá istá. Je dôležité analyzovať a zaviesť nové jedlá do jedálneho lístka, aby sa k Vám zákazníci neustále vracali. Navyše by ste mali analyzovať aj výkonnosť jednotlivých položiek z jedálneho lístka na základe predaja a spätnej väzby od zákazníkov. Preštudujte si správu o predaji jednotlivých položiek v jedálnom lístku a v pokladničnom systéme. Ak sa konkrétna položka predáva málo, alebo sa stále vracia do kuchyne, pretože hosťom nechutí, mali by ste zvážiť jej odstránenie z ponuky.

Neinvestujte príliš veľa do drahého papiera a tlače, pretože aj malá iterácia Vám ublíži. Viazané alebo menu s priesvitnými listami Vám umožní rýchlo pridať ďalšiu stránku, keď predstavíte nové položky. Ak sú jedlá stále v skúšobnom režime, neuvádzajte ich v jedálnom lístku.

Príkladom sú čínske reštaurácie, kde sa jedálny lístok takmer nikdy nezmení. Na Slovensku je tiež pár nemenovaných reštaurácií, kde je jedálny lístok bez zmeny už viac ako 10 rokov.

4. Nedostatok pozornosti venovanej podrobnostiam

Menu je ako Vaša predajná brožúra. Pri navrhovaní venujte veľkú pozornosť tejto investícii. Využite služby dobrého grafického dizajnéra, ktorý Vám môže pomôcť navrhnúť esteticky príjemné menu.

Pri vytváraní skvelého dizajnu ponuky reštaurácií majte na pamäti nasledujúce tipy:

  • Jedálny lístok by mal byť jasný a čitateľný.
  • Bez ohľadu na to, aké sú Vaše jedlá skvelé, výber nesprávneho štýlu písma, veľkosti, farby a papiera môže sťažiť hosťovi prezeranie stránok.
  • Na stránky nepridávajte príliš veľa prvkov, ani nepoužívajte príliš tmavé pozadie, ktoré pri slabom osvetlení namáha oči.
  • Nič nie je horšie, ako čítanie ponuky s preklepmi. Ak nedokážete poriadne vyhláskovať jedlo, nevzbudzuje to dôveru v zamestnancov, že ho dokážu poriadne navariť. Z tohto dôvodu dôkladne skontrolujte svoj jedálny lístok.
  • Toto menu by malo pomôcť zákazníkom, ktorí nikdy nevideli, ani nepočuli o Vašej reštaurácii, predstaviť si atmosféru Vášho miesta a druh podávaného jedla tak, aby vedeli, či ponúkate neformálne alebo formálne jedlo.


5. Nadmerný dôraz na cenu

Zdôrazňovanie cien spolu s položkami je najväčšou chybou pri návrhu jedálneho lístka, ktorú môžete urobiť. Automaticky presmeruje pozornosť zákazníka na danú sumu. To spôsobí, že hosť zruší niektoré položky v ponuke iba na základe ceny. Tiež myslite na to, že ak sa ceny položiek v jedálnom lístku radikálne líšia na jednej strane, tak toto donúti hostí k výberu položiek s najnižšími cenami. Udržujte text jedál a cien rovnakým písmom. V žiadnom prípade nezvýrazňujte ceny.

6. Ignorovanie upsellingu

Trénujte čašníkov na ponúkanie extra položiek. Umožnite hosťom pridať do svojich jedál extra syr, kečup, olivy, orechy atď. A nechajte tieto možnosti špecifikované, takže sa nemusíte spoliehať iba na čašníka. Napríklad keď si niekto objedná cestoviny, naučte čašníkov ponúknuť extra cesnakovú bagetku alebo nejaký šalátik.

Mať rôzne varianty je skvelý spôsob, ako vylepšiť jedlo, ako sú napríklad nápoje a dezerty, ktoré by si inak zákazník neobjednal. Napríklad keď si niekto objedná hlavné jedlo, tak k nemu dostane extra drink za zníženú cenu alebo extra omáčku v cene.

7. Slabé využívanie priestoru

Máte príliš veľa položiek na tej istej strane a ponuka skončí neusporiadane. Máte príliš málo položiek a bude to vyzerať, že nemáte čo ponúknuť. Preto je dôležité správne využitie priestoru a tiež to, aby sme mali na pamäti psychológiu zákazníka.

Umiestnite vysoko ziskové položky do Zlatého rámčeka v ponuke - čo je vľavo hore, vpravo hore alebo v dolnej časti stránky jedálneho lístka . Toto sú oblasti, na ktoré sa zákazníci pri zadávaní objednávok zvyčajne pozerajú.

Informácie o reštaurácii môžete zobraziť aj pomocou prednej a zadnej časti jedálneho lístka. Rovnako tento priestor môžete využiť na uvedenie informácií týkajúcich sa otváracích hodín, služieb, histórie, adresy...

8. Nepoužívanie psychológie zákazníka

Porozumenie psychológii Vašich zákazníkov môže byť začiatkom na dlhej ceste v presadzovaní predaja prostredníctvom dizajnu jedál. Oči hostí sú zvyčajne priťahované pravým horným rohom jedálneho lístka, takže je to skvelé miesto na zoznam najpredávanejších (drahších) položiek. Používajte krásne fotografie, ktoré sú príjemné pre oči. Štúdie ukazujú, že jedlo zobrazené zodpovedajúcimi obrázkami, si zákazníci objednajú trikrát častejšie, ako jedlá z jedálnych lístkov, ktoré neobsahujú fotografie. Túto taktiku však používajte striedmo. Ak má každá položka zodpovedajúci obrázok, nebude vynikať ten, ktorý chcete predať. A takisto sa stáva, že obrázok vyzerá inak ako skutočné jedlo, ktoré ponúkate.

9. Bez ponuky online

V súčasnej dobe si veľa ľudí chce pozrieť jedálny lístok / menu online pred výberom reštaurácie. Uistite sa teda, že svoj príspevok uverejňujete online. Najlepším spôsobom, ako to dosiahnuť, je mať webovú stránku, alebo využiť sociálne siete, kde môžete vychváliť svoje denné menu. Môžete sa dokonca spojiť s aplikáciami na doručovanie jedál (napr. bistro.sk), ak samozrejme ponúkate donáškovú službu.

Uistite sa však, že dizajn ponuky reštaurácie online uľahčuje prehliadanie a je vhodný pre mobilné zariadenia.

10. Nedostatok popisu

Reštaurácia, ktorá neopisuje podrobne jednotlivé položky v jedálnom lístku, si odcudzuje zákazníkov. Zaberá to tiež čas Vašim čašníkom, pretože ich zákazníci potrebujú vysvetlenie ponúkaného jedla. Uveďte stručný a zaujímavý popis svojich položiek a vysvetlite, či je jedlo teplé, studené, korenené, vegetariánske, alebo obsahuje orechy, lepok alebo iné alergény. Najmä ak kuchyňa, ktorú práve podávate, nie je pre Slovensko typické.


Skvelý dizajn jedálneho lístka reštaurácie môže mať vplyv na zážitok hostí a Vaše zisky.

Michal Laurinc